Header Overetengesproken.nl
Voedzaam ontbijt met havermout en granola

Voedzaam ontbijt met havermout en granola

 |  Geen reacties
21 Shares

Goede voeding vind ik heel belangrijk. Doordat er veel verschillende richtlijnen zijn die met de tijd regelmatig veranderen vind ik het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. Mijn belangrijkste handvat is daarom kijken hoe mijn lichaam reageert. Soms kan mijn lichaam ineens heftig reageren. Komt dat door een bepaald voedingsmiddel of is het een combinatie van producten? Altijd lastig om de oorzaak te achterhalen. En toen kreeg ik via mymuesli de kans een DNA test te laten doen om mijn stofwisselingstype in kaart te brengen. Vandaag deel ik mijn ervaringen met de test, de uitkomsten en hoe het mij is bevallen om mijn voeding daarop af te stemmen. Ook geef ik je mijn recept voor een heerlijk voedzaam ontbijt met havermout en granola dat ik afgelopen tijd regelmatig maakte én ik heb een korting van € 20,- voor je als je zelf ook zo’n test wilt doen.

myDNA Slim Test

Keurig verpakt in een groene doos ontving ik de myDNA Slim test. Alles wat je nodig hebt om een monster van je wangslijmvlies af te nemen en veilig op te sturen naar een laboratorium zit erin. Het was vlak voor het weekend dus ik wachtte tot maandagmiddag om slijmvlies af te nemen, te verpakken en op te sturen. Geen idee hoe het zit met houdbaarheid maar het voelde voor mij beter om het direct na afname op te kunnen sturen.

De handleiding voor het afnemen van het monster is helder opgezet. Ik controleerde of alles in de doos zat, downloadde de app en registreerde mijn Test ID. Door de Test ID ben je ervan verzekerd dat je monster anoniem wordt getest en je privacy dus gewaarborgd is. Het is belangrijk om voor het afnemen van wangslijmvlies tenminste 30 minuten niets gegeten of gedronken te hebben. Ik maakte daar een uur van, waste mijn handen grondig, nam met de bijgeleverde wattenstaafjes het monster af en verpakte het keurig volgens de voorschriften. Monsterbuisje en ingevulde aanvraagbon stopte ik in de retourenvelop en hup naar de brievenbus.

Een paar dagen later kreeg ik in de app bericht dat het monster was ontvangen in het laboratorium en ze aan de slag zouden gaan. En toen, een dag of 10 later, kreeg ik bericht dat de uitslagen bekend waren…

myDNA Slim PakketmyDNA Slim Pakket

De testresultaten

De uitslagen kreeg ik in de vorm van twee rapporten. Het eerste rapport van maar liefst 50 pagina’s (!) ging over mijn persoonlijke stofwisseling. In een tweede rapport, nog eens 47 pagina’s, zat een op mijn stofwisselingstype afgestemd voedingsschema inclusief recepten. Ik heb een pot thee gezet en ben gaan lezen.

Mijn stofwisseling blijkt vooral eiwitten en koolhydraten goed te kunnen verbranden, met vet heeft mijn lichaam meer moeite. Dat was toch wel een verrassende uitkomst voor me. Ik probeerde juist voorzichtig te zijn met koolhydraten. Niet zozeer vanwege mijn gewicht maar veel meer omdat ik snel moe en hangerig wordt van veel koolhydraten. Hmmm, mijn voedingspatroon voldoet duidelijk niet aan de aanbevolen percentages eiwit, koolhydraat en vet voor mijn stofwisselingstype. Er is dus werk aan de winkel.

Uit de test blijkt dat ik snel last heb van een hongergevoel (dat is wat mij betreft een understatement) en ook in mijn sportprofiel herkende ik mij helemaal. Duursport is voor mij minder geschikt dan krachtsport lees ik in het rapport. Dat klopt helemaal. Als kind kon ik al niet hardlopen en waren de coopertest en bosloop tijdens schoolgym altijd een ware martelgang voor me. Een paar jaar geleden bevestigde een personal trainer dat hardlopen echt voor mij niet is weggelegd. Dat ik gevoelig ben voor overgewicht was een punt waar ik mij niet in herkende. Ik heb daar geen last van en in mijn familie komt overgewicht ook niet voor.

In het tweede rapport is een passend voedingsschema voor 14 dagen uitgewerkt met in totaal 42 recepten erbij. Ook aan 2x per dag een tussendoortje is gedacht. Naast de ontbijtjes uit het rapport kan je natuurlijk ook prima ontbijten met mymuesli producten. Via de app kan je in de mymuesli mixer jouw specifieke mymuesli DNA-mix samenstellen. Ook krijg je advies welke standaard ontbijtproducten in het assortiment geschikt zijn.

Mijn aangepaste voedingspatroon

En toen was het tijd om aan de slag te gaan. Met name haver blijkt voor mij een goede bron van koolhydraten. Pfff, daar was ik wel blij mee want ik eet graag granola van havervlokken of havermoutontbijtjes. De voornaamste aanpassing van mijn ontbijt zat in het toevoegen van extra eiwitten. Ik maakte het mijzelf gemakkelijk en gebruikte veelal mijn specifieke mymuesli DNA-mix en de voor mij geschikte Superfruit en Protein berry porridge-mixen. Smoothie maak ik altijd al met havermout, nu voegde ik daar een schepje eiwitpoeder aan toe. De lunch halen zonder te snacken was altijd een uitdaging. Sinds ik eiwitrijkere ontbijtjes eet lukt me dat steeds beter.

De lunch en het avondeten vroegen iets meer aandacht. Minder vet gebruiken (ai, daar ging mijn geliefde mayonaise) en wat meer eiwitten en koolhydraten toevoegen. We aten dus weer vaker pasta en ovengebakken aardappeltjes. Ook gebruikte ik meer peulvruchten (goede bron van plantaardige eiwitten) en bakte ik vaker vers brood om mee te lunchen. Ik probeerde wel goed op te letten dat de extra koolhydraten vooral van volkoren producten en langzame koolhydraten kwamen. Dus weinig wit brood, geraffineerde suikers en honing. Ik voel me er goed bij, heb voldoende energie en mijn gewicht is constant.

mymuesli DNA mix ontbijtmymuesli DNA mix ontbijtmymuesli havermoutmymuesli Superfruit ontbijt

Conclusie

Fit zijn, worden en blijven, op gewicht zijn en blijven, goed in je vel zitten om dagelijks optimaal te kunnen presteren en genieten, het begint allemaal met goede voeding. Omdat een goed begin het halve werk is vind ik het ontbijt misschien wel de belangrijkste maaltijd op een dag. Zoals gezegd is het eiwitrijker ontbijten mij heel goed bevallen, dat hou ik er zeker in. Ook de lunch en het avondeten zijn me prima bevallen. Doordat de maaltijden beter verzadigen heb ik beduidend minder de neiging om te gaan snacken. Dat helpt me niet alleen om op gewicht te blijven, ik heb ook minder energie dipjes op een dag. Vooral met dat laatste ben ik erg blij.

Kortom, de eerste paar weken zijn mij goed bevallen en ik ga er zeker mee door. Blijf ik het volledige advies volgen? Weet ik niet, ik kan me voorstellen dat ik ergens in het midden uitkom. Bij mijn ontbijt blijf ik zeker extra koolhydraten en eiwitten eten. Voor de lunch en het avondeten zal het wisselen denk ik.

Wil je zelf ook graag zo’n test doen om inzicht te krijgen in je stofwisselingstype zodat je jouw voedingspatroon er optimaal op kunt afstemmen? Gebruik dan nu onderstaande button en krijg € 20,- korting:

€ 20,- korting op jouw myDNA Slim Pakket

Voedzaam ontbijt met havermout en granola - Frisse en vullende overnight oats met chiazaad, vruchten en een schep granola voor een lekkere crunch.

Voedzaam ontbijt met havermout en granola

Frisse en vullende overnight oats met chiazaad, vruchten en een schep granola voor een lekkere crunch.

Hoeveelheid 2 voedzame ontbijtje met havermout en granola

Ingrediënten

Aan de slag

  1. Meng ’s avonds de yoghurt met het chiazaad en de mymuesli porridge, dek af met plasticfolie en bewaar in de koelkast.

  2. Pak ’s ochtend 2 glazen en schep er in laagjes de yoghurtmix, vruchtencompote en granola in.

    Eet smakelijk!

Tips

Voor de vruchtencompote gebruik ik graag de vruchtenmoes die overblijft na het maken van vruchten shrub. Ook heel lekker is het om wat diepvriesfruit met een scheutje water, wat citroensap en eventueel een lepeltje suiker tot moes te koken en iets in te laten dikken tot een soort jam.

Dit recept bevat toegestuurde producten (DNA-test, mymuesli ontbijtmixen).
Lees voor meer informatie mijn disclaimer.


Blijf op de hoogte van de nieuwste recepten en volg mij via
INSTAGRAM, FACEBOOK en PINTEREST
of meld je aan voor de
NIEUWSBRIEF

Geef een reactie

Recept waardering