Over mij

Mariette
Hallo, ik ben Mariëtte van den Brande en getrouwd met Michel. Samen vormen we de huishoudelijke brigade van onze lieve kater Tommy.

Van jongs af aan vind ik het leuk om in de keuken bezig te zijn met lekkere dingen. Als kind voornamelijk koekjes en taarten. Later kwam daar ook de dagelijkse maaltijd bij. Helemaal leuk is het natuurlijk als ik voor een feestje of gezellig etentje extra kan uitpakken.

Omdat ik van goed en lekker eten houd en niet steeds hetzelfde op tafel wil zetten, ben ik altijd opzoek naar nieuwe recepten, tips en trucs. Een goed recept inspireert me tot het maken van mijn eigen versie. Al die kladjes met doorhalingen en aanpassingen is op den duur wel erg rommelig. Daarom ben ik begonnen met het opschrijven van mijn eigen recepten in een mooi schrift. Maar dan loop ik in de supermarkt, bedenk wat ik wil gaan maken en vergeet natuurlijk net dat ene belangrijke ingrediënt dat het verschil maakt tussen ‘ja, lekker’ en ‘wow, dit wil ik vaker’. Niet praktisch dus. Daarom op zoek gegaan naar een online-oplossing en gevonden in de vorm van dit blog. Handig naslagwerk voor mezelf en makkelijk om mijn culinaire reilen en zeilen te delen met familie, vrienden en andere belangstellenden.

Als ik niet in de keuken bezig ben of in een kook- of bakboek zit te neuzen, hou ik ervan een goed boek te lezen. Samen met Michel bezoek ik graag musea of het filmhuis.

 

Over mijn blog

Mijn blog is ontstaan vanuit het idee mijn bak- en kookrecepten online te gaan verzamelen. Zo heb ik altijd alles bij de hand en als ik eens niet weet wat we die avond zullen eten heb ik een mooi naslagwerk om ideeën op te doen. Het starten van een blog om alles te kunnen delen met familie, vrienden en andere lezers was voor mij een logisch gevolg.

Wat is voor mij een geslaagd recept? Het gerecht moet in de eerste plaats lekker zijn. Maar daarnaast vind ik het belangrijk dat ze niet te ingewikkeld zijn, je niet de hele dag in de keuken hoeft te staan en de ingrediënten herkenbaar blijven. Vaak wordt er zoveel in een gerecht gestopt dat je niet meer proeft wat er nou eigenlijk echt in zit. Wat mij betreft gaat less is more qua smaak dan ook vaak op! Dat wil niet zeggen dat ik slechts met 1 of 2 ingrediënten kook. Zeker niet. Maar door de juiste combinaties te kiezen, kan je smaken wel versterken.

Naast het delen van recepten hoop ik lezers van mijn blog te inspireren door allerhande kennis, kunde, tips en trucs te delen. Door op de hoogte te zijn van technieken, achtergronden en andere weetjes vind ik het vaak makkelijker een recept te doorgronden en naar eigen smaak aan te passen. Tussendoor zal ik ook schrijven over kookboeken, tijdschriften en websites die mij inspireren.

Alles wat je op dit blog vindt, is door mijzelf minstens één keer gemaakt en geproefd. Maar meestal wel vaker. De recepten heb ik zelf bedacht, van iemand gekregen of ergens gelezen. Doorgaans geef ik het mijn eigen twist voordat ik erover blog. Neem ik een recept letterlijk over dan doe ik dit uiteraard met bronvermelding.

 

Over mijn recepten

Voor mijn recepten gebruik ik ingrediënten die makkelijk en breed verkrijgbaar zijn. Meestal zijn ze te vinden in de supermarkt, soms in een toko of speciaalzaak.

Zelf gebruik ik veel biologische producten. Gelukkig hebben supermarkten tegenwoordig een redelijk assortiment want een goede biologische winkel en slager zitten niet bij mij om de hoek. Waarom biologisch zul je misschien denken? Simpelweg omdat ik vind dat dier en natuur met zorg en respect behandeld moeten worden. Daarbij is de smaak van biologische producten vaak veel beter. En laat het nou precies die smaak zijn waar het mij bij bakken en koken om gaat.

Ik ben geen voorstander van grote hoeveelheden vlees en deze zul je dus ook niet vinden in mijn recepten. Regelmatig kook ik vegetarisch. Gewoon omdat het lekker, gezond en ook nog eens verantwoord is. Is een recept niet vegetarisch maar wil je dat wel? Vaak is vlees prima te vervangen door een vleesvervanger, noten, zaden of peulvruchten. Ook kan je het vlees weglaten en daarvoor in de plaats extra groenten gebruiken. Voor een keer is dat niet erg maar verantwoord vegetarisch eten is meer dan het simpelweg schrappen van vlees uit je menu. Vlees bevat flink wat voedingsstoffen die we nodig hebben maar nou eenmaal niet in groenten zitten. Om voldoende eiwitten, mineralen en vitamines binnen te krijgen is het belangrijk te weten waar ze in zitten en hoe je bepaalde voedingsmiddelen kunt combineren om optimaal van hun voedingswaarde te profiteren. Laat je vooral niet weerhouden vaker vegetarisch te koken/eten: het is echt heel lekker èn eigentijds! In boeken en op internet is een schat aan informatie beschikbaar.

Bij de ingrediënten geef ik altijd aan voor hoeveel personen, porties of maat bakvorm het recept is. Een andere hoeveelheid nodig? Pas de ingrediënten naar rato aan. Let wel even op de bak- en kooktijden, soms moet je die dan wat verlengen of juist inkorten.

Theelepels (5 ml) en eetlepels (15 ml) zijn altijd afgestreken. Omdat de thee- en eetlepels van besteksets doorgaans niet de juiste maat hebben, gebruik ik altijd standaard maatschepjes.

Omdat elke oven anders is, geef ik in de recepten de temperaturen en tijden zoals ik heb gebruikt. Krijg je niet het resultaat waarop je had gehoopt? Pas temperatuur en tijd dan naar eigen inzicht en behoefte aan. Gebruik als algemene regel dat de temperatuur voor de bruining zorgt en de tijd voor de garing.

Laat het me vooral weten als er iets niet duidelijk is of als je vragen of opmerkingen hebt. Veel lees- en kookplezier op Overetengesproken.nl.

Bewaren