Header Overetengesproken.nl
Linzen met prei, tomaat en kaas

Linzen met prei, tomaat en kaas

 |  Geen reacties
101 Shares

Peulvruchten zijn rijk aan eiwitten, ijzer en vezels en dragen bij aan een goed cholesterolgehalte. Het advies van het voedingscentrum is dan ook niet voor niets om ze minstens 1x per week te eten. Mijn favorieten zijn linzen en kikkererwten. Kikkererwtensaladelinzensalade met gorgonzola of avocado en linzensoep staan regelmatig bij ons op tafel maar ook stoofpotjes of ovengerechten met linzen eten we graag. Bijvoorbeeld de linzen met prei, tomaat en kaas die ik vandaag met je deel. Ook maak ik graag een flinke portie homemade hummus. Lekker met tomaat en pesto op een boterham. Bonen gebruik in de soep of ik maak er chili con carne of sin carne mee. Kapucijners heb ik echter nog nooit zelf klaargemaakt.

Vanwege het hoge gehalte aan eiwit, vitaminen, mineralen èn hun veelzijdigheid zijn peulvruchten een belangrijke voedingsbron voor iedereen die (regelmatig) vegetarisch eet. Maar wist je ook dat je nog meer profijt van al die goede voedingsstoffen hebt als je peulvruchten combineert met granen of noten? Lang verhaal kort: eiwitten bestaan uit essentiële aminozuren. Peulvruchten, granen, noten en zaden bevatten naast eiwitten ook veel essentiële aminozuren maar nooit het volledige spectrum. Bovendien verschilt de samenstelling per soort. Door peulvruchten te combineren met granen, noten en zaden vullen ze elkaar aan en ontstaat er eiwit van hoge kwaliteit. Serveer dus wat brood, rijst, noedels of pasta bij peulvruchten en je hebt een volledige maaltijd.

Peulvruchten kan je gedroogd, in blik of glazen pot kopen. Gedroogde peulvruchten moet je eerst weken voordat je ze kookt. Des te langer je ze weekt, des te korter je ze hoeft te koken. In blik en pot zijn ze reeds voorgekookt en dus klaar voor gebruik. Bij het verpakken in blik wordt wel iets meer zout gebruikt dan bij het verpakken in blik. Spoel de peulvruchten voor gebruik dus goed af met koud water.

Linzen met prei, tomaat en kaas - Gezonde en voedzame ovenschotel die makkelijk te maken is. Heerlijke manier om weer eens peulvruchten te eten.

Linzen met prei, tomaat en kaas

Gezonde en voedzame ovenschotel die makkelijk te maken is. Heerlijke manier om weer eens peulvruchten te eten.

Hoeveelheid 2 personen

Ingrediënten

  • 1 blikje linzen, uitlek gewicht 265 gr
  • 75 gram geraspte jong belegen kaas
  • 500 gr prei
  • 250 gr tomaat
  • gedroogde basilicum
  • paneermeel
  • zout
  • olie

Aan de slag

  1. Doe de linzen in een zeef, spoel goed met koud water en laat uitlekken.
  2. Snij de de onder- en bovenkant van de prei, snij overlangs in en spoel met water om het zand te verwijderen. Snij de prei in ringen. Gebruik vooral ook het groen want dat geeft kleur aan het gerecht.
  3. Verwarm in een koekenpan een klein beetje olie en fruit hierin de prei tot ze zacht en gaar is. Bestrooi tijdens het fruiten met een beetje zout. Laat afkoelen, schep er 25 gram kaas door en doe over in een ovenschaal.
  4. Bedek de prei met de linzen. Snijd de tomaat in plakken en verdeel over het gerecht. Bestrooi met een snuf zout, wat gedroogde basilicum en verdeel het restant van de kaas erover. Bestrooi tot slot met een beetje paneermeel en plaats de ovenschaal in een op 180ºC het lucht voorverwarmde oven. Warm het gerecht in 25-30 minuten goed door en laat de kaas mooi bruin kleuren.
  5. Dien de linzen met prei, tomaat en kaas rechtstreeks uit de oven op. Lekker met wat een tortilla van rijst erbij.

    Eet smakelijk!

Tips

Heb je herbamare of waddenzout in huis gebruik dat dan lekker. Door de toegevoegde kruiden krijgt het gerecht extra smaak.

Geef een reactie